Joaquim Verdaguer

"Joaquim Verdaguer (Terrassa, 1945) és un santperenc de soca-rel. Sempre ha estat interessat en temes d'àmbit terrassenc i en la història de la ciutat. És autor de diverses publicacions: "El bàsquet a Terrassa";"Blanca de Centelles"; "Rieres i Torrents", entre altres. Ha estat 2n premi de narració curta dels Premis Calasanç Ciutat de Terrassa 2006 amb "Via Fora".També és autor de diverses maquetes històriques de Terrassa, algunes d'elles exposades al Museu de Terrassa, al Castell de Vallparadís."
Extret del llibre "50 anys en dansa. Esbart Egarenc"


dissabte, 2 d’agost de 2014

Ponts i passeres del Parc de Vallparadís (7)



Llevat del ponts de Sant Pere i del Passeig, el Parc de Vallparadís (vegeu en aquest blog aquests dos ponts),  està farcit de passeres i pontets que comuniquen les dues vessants del torrent.



Pont del camí de Sabadell

El camí de Sabadell començava a la porta de Sant Antoni, baixava per l’actual carrer del Castell i enfilava torrent amunt, fins que es creuava amb l’actual camí de sota del Mur de la Casa Salvant després de passar per sobre d’un pontet de pedra. En arribar  a l'actual  carrer Salmerón, el camí seguia, en diagonal, pel carrer del Claustre fins a les Arenes per seguir en paral·lel a la via del tren, cap a Sabadell. Aquest pont medieval va desaparèixer quan es va canalitzar, a mitjans dels anys cinquanta del segle XX, aquest tram de torrent.


Passera del Torrent de les Bruixes

Una de les fases d’urbanització com a parc del torrent de Vallparadís va ser la que pertocava a l’espai anomenat torrent de les Bruixes, des del passeig del Vint-i-dos de Juliol fins al torrent Monner, amb el pont de Sant Pere inclòs. Dins els elements afegits en aquesta fase   es va construir una passera que comunicava el carrer de Bonaventura Castellet i el carrer de Sant Valentí, tot remembrant l’antic camí romeu del poble de Sant Pere de Terrassa a Montserrat. El parc i la passera del Torrent de les Bruixes es va inaugurar el 13 març de 1999.
Passera del Torrent de les Bruixes / AMAT
Passera sobre el torrent Monner

Un dels elements singulars que apuntava l’arquitecte Josep M. Coll i Bacardit, en el seu disseny idealitzat, el 1915, per un futur Parc de Vallparadís era un pont de mig punt, sobre el torrent Monner, que enllacés les esglésies de Sant Pere amb el carrer de Salmerón.

L’any 1997 s’inaugurava el tram del torrent Monner del nou Parc de Vallparadís. Anys més tard, el dia 1 de juny del 2004 s’inaugurava la passera del torrent Monner que dóna pas als  vianants per anar des de la zona dels museus del carrer de Salmerón fins a les esglésies de Sant Pere.

És un pont de 80 metres sense cap pilastra que el subjecti. S’aguanta per dos cables tensats i és capaç de suportar fins a 400 kilos per m².

És una obra d’enginyeria única a Europa que ha merescut diversos premis: Premi Bonaplata 2003; Finalista dels Premis FAD 2005; Premi Catalunya Construcció 2005; Premi Construmat 2005; Premi 3ª. Biennal d’Arquitectura del Vallès 2005; Premi Internacional Puente de Alcántara 2005; Premi Footbrige Awards 2005
Passera dl Torrent Monner / Fotos Francino-AMAT
Pont del Cementiri Vell

Amb l'annexió a Terrassa de la Quadra de Vallparadís, l’any 1830, el cementiri provisional de Vallparadís va passar a ser el cementiri oficial de Terrassa. Fins que no es va construir el pont del Passeig l’any 1896, la manera d’arribar al cementiri era per un camí que des del  carrer de Serrano baixava al torrent de Vallparadís fins a l’altra riba on estava ubicat el cementiri. Amb el batiment del pont del Passeig el camí va caure en desús fins que ben entrat el segle XX es va omplir un terraplè per donar comunicació tant al cementiri com al barri del carrer de la Mare de Déu del Pilar. L’any 1962 arran les rierades, a les Hortes dels Frares es va formar un llac que, finalment, es va  endur per endavant el terraplè. L’any 1967 definitivament es va salvar el torrent amb la construcció d’un viaducte que popularment era conegut com a pont del Cementiri Vell.

Entre l’any 1963 i 64 es procedí  a l' enderroc del Cementiri.
El terraplé després de les riudes 1962 i el pont del Cementiri Vell / AMAT
El pont del Gall

Quan es va construir la carretera de Montcada per anar més directament a Sabadell i a Barcelona, per salvar el torrent de Vallparadís es va bastir un pont que la veu popular  l'anomenà  «pont del Gall». L’origen del nom prové  de  l’any 1876, a causa d'un terrassenc anomenat Miquel Capella, que tenia el sobrenom el Gall. Va fer construir sis cases en el tros que va des del torrent al carrer de l’Agricultura. La veu popular  anomenà   aquelles cases un xic apartades de la població com «cases del gall». El pont proper també era conegut per aquest nom. Tot i que l’Ajuntament va  retolar  definitivament aquell tros com a carretera de Montcada, la gent gran continua anomenat la toponímia antiga. Aquestes cases van ser les precedents del que seria més tard el barri de Can Palet.

Amb la urbanització de la part baixa del parc de Vallparadís del torrent de la Font d’en Sagrera es va reformar el pont, que obrí   el pas per a vianants per sota  comunicant la zona del llac amb la de la Font d’en Sagrera.



Passera d’en Serracanta

El nom de la passarel·la prové de la font d’en Serracanta situada a l’esquerra del torrent de Vallparadís,  La font, rehabilitada, s’ha convertit en un nou atractiu arquitectònic i natural del parc.

El 28 d’abril del 2007 s’inaugurava la quarta fase d’urbanització del Parc de Vallparadís, de sis hectàrees, entre el pont del Gall i l’avinguda de Santa Eulàlia. Tot aquest tram era conegut com a torrent de la Font d’en Sagrera.

La transmutació del degradat torrent en parc va portar a dividir l’espai en tres sectors ; Les Hortes Velles, des del pont del Gall  fins a la passarel·la; des d’aquesta fins a l’alçada dels carrers Wilson i Torres i Bages com a Parc de torrent de la Font d’en Sagrera; i, un últim tram fins a l’avinguda de Santa Eulàlia amb el nom de La Devessa

El nou parc es va dotar d’una passarel·la que comunica el carrer d’Escudé (barri del segle XX) amb el carrer del Germà Joaquim (barri de Can Palet). Aquesta passera té 101 m. de llarg i 3 m. d' ample, amb un pes de 46 tones.

La seva estructura d’acer amb un disseny que recorda a “tres aus que sobrevolen el parc". Està subjectada per dos pilars; un d’ells té un ascensor que garanteix la completa accessibilitat al parc.
Passera d'en Serracanta / Badia-Casanova-AMAT
Passera de la Unió

Aquest viaducte es va inaugurar el 19 de febrer del 2010 amb un  castell  de focs i la presència de l’alcalde, Pere Navarro. És una passera situada a la part baixa del Parc de Vallparadís que comunica els barris de Can Palet amb els del Segle XX, enllaçant el carrer de Morella i la carretera de Rubí. Es una estructura de 107 m de llargada. el nom de “la Unió” va ser escollit i conceptuat pels escolars dels CEIP’s President Salvans, Pau Vila i les escoles Andersen i Sagrat Cor de Jesús.
Passera de la Unió / Joaquim Verdaguer

A la zona de Can Jofresa hi ha el viaducte més llarg sobre el torrent de Vallparadís; el de l’autopista, construït el 1974. 
Viaducte de l'autopista / Joaquim Verdaguer

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada